maanantai 9. lokakuuta 2017

MINÄ JA MEIDÄN YHTEISÖ

Päiväkoti Esikko minieskareiden silmin


Syksyn aikana minieskarit ovat kuvanneet päiväkoti Esikon puuhia ja paikkoja tabletilla. Ensin mietimme haastattelu-tuokioissa, mitä kaikkea päiväkodissa voi tehdä ja mitkä ovat mieluisimpia paikkoja ja puuhia lasten itsensä mielestä. Jokainen sai valita yhden leikin tai paikan, jonka kuvaa. Mielipiteet jakaantuivat tasaisesti. Kaikki valinnat osuivat eri kohteisiin sisälle, ulos ja myös hieman aidan ulkopuolellekin päiväkodin lähiympäristöön.
Lapset kertoivat kuvistaan sekä itsenäisesti että haastattelua ja Sadutus-menetelmää hyödyntäen.

Tässä blogi-päivityksessä päiväkoti Esikko esitellään teille niin kuten lapset itse ovat kertoneet :)

 
Tykkään rakentaa legoilla kaverin kanssa. Mulla ei oo kotona legoja, mulla on vähän legoja vaan.

Ikkunasta näkyy meidän päiväkodin piha, puut ja Gotlundin tupa.
 
Talossa on katto ja ikkuna ja ovia. Sisällä on syömistä ja missä pestään kädet.

 
Kuvasin trampan, se on mun lemppari. Siinä on niin kivaa hyppiä ja olla pitkään siinä ja tehä polvitemppuja. Sitte on myös kivaa tehä myös niitä peppuplätsejä ja mahaplätsejä.
Ikkunalaudalla on puu mikä nähtiin retkellä. Siihen on laitettu valokoristeita.



Mun mielipaikka päiväkodissa on renkaat.
On kivaa uusia juttuja oppia. Myös on sitte värittäminen. Nii ja leikkiminen.
Kuvassa on ainakin renkaat. Ovi, ovessa tekstejä. Matto, avaruusmatto. Lepohuone on kokonaan. Tuoleja, tyynyjä, sänkyjä. Siniset seinät. Kaapit, sängyt, renkaat. Renkaiden ketjut millä ne pysyy. Verho. Sitten niissä siinä matossa on numeroita. On yksi, kaksi, kolme, neljä, viisi, kuusi, seittemän, kaheksan, yheksän, kymmenen, ykstoista, kakstoista, kolmetoista, neljätoista, viistoista, kuustoista, seittemäntoista, kaheksantoista, yheksäntoista, kakskyt. Sitten siinä on patteri, seinät, kirjoja.
Miksi halusit kuvata renkaat? Siksi koska ne on niin parhaita. Ja sitten mitä niissä voi oikein tehdä, minäpäs tiedän! Niissä voi tehdä temppuja, keinua, näyttää temppuja, tehä kuperkeikkoja, volttia, seistä, keinua, nostaa ylemmäs, alas. Voi pitää niistä rangoista kiinni ja sitten voi vaan jalat olla niissä renkaissa niiku kiinni. Niissä on hyvä tehdä kaikkea.
 
 
Sisällä mun lempipaikka on leikkihuone ja ulkona kiipeilyteline ja jalkapalloo pelata.


Kiipeilyteline on tehty verkosta ja puusta.

Kiipeilytelineessä voi kiipeillä ja temppuja tehä, erilaisia temppuja verkoissa...

...Ja roikkua. Ne on niin kivoja.

Kiipeilytelineestä näkyy läpi päiväkoti.
 
 

Tykkään pelata jalkapalloo ja sählyä. Ja verkolla ja liukumäki. Ja keinaria.
Mitä keinari on? Heittää tolleen eikä saa osua polviin eikä käsiin. Muuten käryy. Heitetään kovalla tai pehmeellä pallolla.
Mikä jalkapallossa on kivaa? Ettei siinä saa töniä. Ja että sais maalin.
Pitää saada maaliin. Paitsi ettei saa olla maalivahtia vaikka saa olla, että pitää saada kuitenki maaliin että maalivahti on siinä eessä. Sit ne jotkut voittaa ja jotkut ei. Ne jotka voittaa on iloisia ja kaikkikii on iloisia.

Kuvassa näkyy aita, puita ja verkko. Ja mihin viiään roskia. Ja tuolla asuu jotain, en oo käynyt siellä.

 

Mielipaikka ulkona on keinu. Tykkään olla keinussa ja kiipeilytelineessä.
Oon keinunu yksin ja kaverin kanssa. Siinä saa tosi hyvät vauhit.

Keinussa pääsee ihan ylös asti, mä osaan ottaa niin kovat vauhit. Mä oon opetellu sen, opin ihan ite.
Mä keinun joka päivä mut meillä ei oo kotona keinua. Kotona leikin polkutraktorilla ja kuorma-autolla.
Missä muualla keinut? Partalanpellon leikkipuistossa, mä oon käyny siellä iskän kanssa pyörällä.
Mä oon opetellu ajamaan pyörällä.


Mun lempipaikka on leikkimökki. Se on siinä keskellä pihaa. Mä oon välillä käyny siellä ja siellä on niin kiva leikkiä.
Sinne ei saa mennä millon vaan. Sillon kun on kylmää ni ei me aina talvella sinne aina sillee mennä. Kesällä saa mennä.
Leikkimökin lähellä on toinen tollanen varasto.

Leikkimökki on tehty puusta ja se on ihan sellainen puun värinen sisältä.
Mulla on kotona leikkimökki. Mulla on vaan maalattu se vaan siitä ulkonta ei sisältä.
Siinä on vaa yhet kukat siinä leikkimökissä ja ikkuna. Ikkunan saa auki siinä.
Mä leikin siellä ja siellä on niin paljon ruokaa.

Otin kuvia sisältä. Siinä on astioita, tauluja, pöytä, tuoli, uuni ja mihin astioita laitetaan.

Mitä leikit leikkimökissä? No välillä vaikka mitä vaan!


Mielileikkejä on ihan kaikki! Piilosta ja semmosta. Sisällä ja ulkona.
Esikon talon takana on pensas, sen taakse mennään piiloon joskus.
Kuvasin päiväkodin ja rengaskeinut vähän kauempaa ja vähän lähempää ja sitten tosi läheltä.
Takana näkyy portti, päiväkoti, leikkimökki.
Valitsin rengaskeinun koska se on musta paras. Mä keinun siinä ja siinä voi tehä pyöritysvauhtei. Että voi pyörittää ja sitte tulee tosi kovat vauhit. Siinä kestää kyydissä mutta siinä saattaa jotain lentää.

Keinu on tehty muovista, metallista ja auton renkaat on tehty muovista koska äiti on sanonu. Ne saattaa olla myös kumia.
Tämä on ihan kaukaa...

...Se on vähän lähempää.


Mielipaikka on Juvakoti kun siellä voi leipoa kun me mennään leipomaan. Tahdoin ottaa kuvan kun leivotaan. Tykkään leipoa. Mä pienenä leivoin joka kerta äitin kaa ja vieläkin. Mä tuun kaikkee leipomaan.
Me tehtiin pullia. Mulla tulee vaan mieleen leivät ja ketunleivät.
Miten pullia tehtiin? Taikinaa, rusinoita vähän myös. Pyöritettiin. Kaulittiin. Levitettiin sulanutta voita. Painettiin ne, pieniä paloja. Sitten laitettiin pellille ja uuniin. Voideltiin kananmunalla.
Mitä muuta Juvakodilla tehtiin? Pelattiin, laulettiin ja leikittiin. Nähtiin kissankelloja. Ja siellä Juvakodilla oli lintuja. Kissankelloja ja lintuja oli siellä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti